بررسی ساختار و فرم قلعه قدیمی روستا
yastibolagh
آشنایی با روستای یاستی بلاغ

در ضمن چون هیچ کاوش و مطالعه ای در خصوص این قلعه و سایر مکانهای باستانی روستا انجام نشده تعیین قدمت این مکان را با مشکل مواجه می سازد. البته با توجه با مشاهدات میدانی و مصاحبه های صورت گرفته با کهنسالان روستا تپه خارابا باغو که در قسمت غربی روستای کنونی قرار دارد و احتمالاً قبل از قلعه مورد بحث محل سکونت اهالی بوده نیز مربوط به دوره اسلامی می باشد، زیرا بر اساس اظهارات قبرستان این استقرارگاه احتمالی (خارابا باغو) که در طی دهه های 40 و 50 سالم بوده مربوط به دوره اسلامی بوده است. بنابراین قدمت این قلعه نیز دوره اسلامی است و به نظر می رسد که استقرار آن در دوره های اولیه قاجار و یا اواخر زندیه باشد.

در ادامه به بررسی ساختار و فرم کلی این قلعه بر اساس آثار باقیمانده (بخشی از دیوار شرقی) و همچنین اظهارات کهنسالان روستا می پردازیم و در پایان به ارائه یک اسکیس ساده و اولیه از این قلعه اکتفا می نماییم.

تعداد برج ها، دروازه ورودی و امتداد دیوارهای این قلعه بر اساس یافته هابصورت زیر بوده است:

این قلعه دارای چهار برج بوده که برج اول در ضلع جنوبی حمام قدیمی روستا (قابل ذکر است که بر اساس یافته ها حمام خارج از قلعه بوده است)، برج دوم در ضلع شمالی ملک کنونی حاج قربان بختیاری (منطبق بر ملک سابق استاد رجب نجار)، برج سوم منطبق بر ملک کنونی عبدالله محمدی و برج چهارم منطبق بر ملک کنونی ابوالفضل مرادی (ملک سابق سید محمد حسینی) بوده است. دیوارهای قلعه نیز در امتداد این نقاط کشیده شده بوده که در حال حاضر فقط قسمت کوچکی از دیواره شرقی که مابین برجهای یک و دو قرار دارد سالم مانده است. دروازه ورودی روستا نیز منطبق بر ضلع شمالی ملک مرحوم سیف الله میرزایی و محل کنونی چشمه "کد گولو" می باشد.

کل مساحت محدوده قلعه در حدود 2 هکتار و طول دیوارها در حدود 570 متر بوده است که بر اساس اظهارات کهنسالان در حدود 30 خانوار در این قلعه ساکن بوده اند. در ادامه تصاویر مربوط به دیوار شرقی، موقعیت دیوارها، برجها و دروازه ورودی و همچنین اسکیس سه بعدی اولیه این قلعه ارائه می گردد.

دوستان بازدید کننده اگر نظر، انتقاد و پیشنهادی در خصوص این مطلب دارند لطفاً در بخش نظرات ارائه نمایند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: