نظام و سیستم استفاده از آب در روستای یاستی بلاغ
yastibolagh
آشنایی با روستای یاستی بلاغ

روستای یاستی بلاغ بر اساس طبقه بندی های اقلیمی صورت گرفته در پهنه اقلیمی نیمه خشک قرار دارد. میانگین بارش سالیانه در این روستا در طی دوره های طولانی در حدود 300 میلی متر و میانگین درجه حرارت سالیانه 10 تا 12 درجه سانتی گراد می باشد. بنابراین یکی از مسائل حیاتی در این روستا به مانند روستاهای دیگر مناطق خشک و نیمه خشک تامین آب برای مصارف خانگی و کشاورزی بوده است. همانطور که در پست های قبلی نیز اشاره شد چشمه های متعددی در این روستا و اطراف آن وجود دارند. این چشمه ها و البته در برخی مواقع قنات ها پایه و اساس شکل گیری نظام استقرار در روستای بوده است. به گونه ای که شکل گیری بافت روستای یاستی بلاغ بر اساس قناتی بوده که روستاییان نام ( کد بولاغی یا چشمه روستا) را بر این قنات نهاده اند. طول این قنات بسیار کم و در حدود 100 تا 200 متر بوده و آبدهی آن در طی سالهای اخیر به دلیل خشکسالی ها به شدت کم شده است البته عدم رسیدگی به این قنات و لایروبی نکردن مسیر و چاههای آن از دیگر عوامل کاهش آب آن بوده است. در گذشته از آب این قنات برای مصارف خانگی (جهت شرب و شستشوی لباس و ظروف) استفاده می شد ولی با گذشت زمان و اجرای لوله کشی و همچنین حفر چاه در منازل از دهه 70 به بعد آب این قنات دیگر جهت مصارف خانگی استفاده نمی شد و برای زراعت و باغداری استفاده می گردید.

برای استفاده از آب چشمه ها و قنات ها در روستای یاستی بلاغ، ابتدا آب خارج شده از مظهر وارد یک محوطه برکه مانند که در روستا به آن (گول) می گویند، می شد و سپس این آب ذخیره شده بر اساس میزان زمین و باغ به هر کشاورز اختصاص می یافت. نام این برکه های دست ساز توسط روستاییان نیز برگرفته از نام چشمه یا قناتی بود که توسط آن تغذیه می شد به عنوان مثال در خصوص "کد بولاغی" اصطلاح "کد گولی" برای برکه مصنوعی بکار می رفت.

تاثیرات این برکه های مصنوعی که توسط روستاییان برای استفاده از آب جهت امور کشاورزی بوده تاثیرات خیلی مثبتی نیز بر اکوسیستم و محیط زیست مناطق اطراف روستا داشت زیرا این برکه ها علاوه بر ایجاد یک زیست بوم کوچک در اطراف خود در حفظ و نگهداری حیات وحش این مناطق نیز ایفای نقش می کرد. امروزه در اثر خشکسالی های پی در پی، برداشت بی رویه از منابع آبهای زیرزمینی با حفر چاههای عمیق و نیمه عمیق، مهاجرت روستاییان به شهرهای اطراف و عوامل دیگرآب  این منابع یا خشک شده و یا به شدت کم شده است و به همین دلیل علاوه بر تاثیرات منفی بر بخش کشاورزی بر محیط زیست منطقه نیز تاثیر منفی گذاشته است.

از مهمترین چشمه ها و قنات ها و برکه های مربوط به آنها که در روستا و اطراف آن قرار دارند می توان به موارد زیر اشاره داشت:

شکر گولی ( به خاطر آب شیرین و گوارای آن نام شکر بر این چشمه نهاده اند)

کهریز گولی (قناتی است که در حدود 200 تا 300 متر طول دارد)

خرابه گولی (قناتی که در حدود 200 تا 300 متر طول دارد)

عاباس گولی ( احتمالا از نام اولین شخصی که احیاگر آن بوده گرفته شده)

آت اولن ( به معنای محل مرگ اسب می باشد)

فتحلی گولی( احتمالا از نام اولین شخصی که احیاگر آن بوده گرفته شده)

( اعداد استفاده شده در این نوشتار  به دلیل نبود اسناد و مدارک قابل استناد حدودی است و ممکن است با واقعیت فاصله زیادی داشته باشد، اگر از دوستان مراجعه کننده کسی در این زمینه اطلاعاتی دارد لطفا در بخش نطرات ما را یاری فرماید)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: